Google Ara

ara
Идея модульного смартфона от Google, которую компания продвигает с завидным упорством, выделяется каким-то полным игнорированием рыночных трендов и даже здравого смысла. Устройство планировалось для стран третьего мира – так его цена выходит слишком дорогой, это не конкурент китайцам и индусам (вроде бы в топовом исполнении его цена будет доходить до 700 долларов) . Есть тренд миниатюризации, уменьшения толщины устройств – а модульная конструкция этому мешает. Быстродействие и энергоэффективность от модульности падает, и вообще неясно, кому может быть нужно устраивать пляски с бубном вокруг самостоятельной замены узлов телефона, не говоря о сроке службы в 5 лет. На этом уровне, логики можно сказать и нет, и как Google ни продвигает эту платформу, вопросов остается слишком много.

По уровню понимания потребителя, Google как обычно демонстрирует слишком технологичный, а не психологичный подход. Впрочем, логика в проекте есть, просто она глубже спрятана и не связана с рынком конечного потребителя. Google, похоже, намерен сильно способствовать делению рынка на все более мелкие ниши, сделать производство смартфонов доступным все более мелким игрокам. Чтобы производство смартфона и других устройств можно было бы наладить в городской квартире, грубо говоря, а выйти на рынок компонентов для смартфонов стало бы по силам очень небольшой компании. В свое время это случилось с компьютерной архитектурой IBM PC, которая ушла в массы, а компьютеры стали собирать на дому. Очень похожая схема видится и здесь.

С одной стороны, когда на рынке присутствуют производители разных масштабов, это способствует заполнению все большего количества рыночных ниш (то есть конкурентная борьба с Apple выходит на новый уровень, недоступный Apple, кстати). С другой же стороны, Google сменит бизнес-модель полностью отказавшись от производства устройств (и связанного с этим маркетингового геморроя), сконцентрировавшись на разработках и продаже патентов\платформ\инфраструктуры. И оно в общем-то очень логично – в постиндустриальную эпоху деньги эффективнее зарабатывать на информации, а не на производстве. А производят пусть китайцы или мелкие предприниматели. Они же пусть стараются работать с огромным количеством запросов разных целевых групп.

Проблема в том, что Google так и не смогли пока что предложить интересной идеи (притом идеи рынка конечного потребителя), которая вовлекла бы мелкий бизнес в поддержку идеи модульности. Ну не понимают психологии эти математики. Все таки компьютеры – предмет утилитарный, а смартфон – имиджевый и гедонистический. Но сам принцип модульности в контексте развития рынка очень логичен, он способен существенно повлиять на позиции главного конкурента – Apple, и задвинуть его на вторые роли (как в свое время и произошло с «макинтошами», которых задавили «пи си»).

ara1

This entry was posted in Технософия and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

2 комментариев

  1. Posted 12.12.2017 at 21:59 | Permalink

    Осы келісім шартқа отырмын деп шештім

  2. Posted 12.12.2017 at 22:00 | Permalink

    Thanks for your interest in our search and advertising services (the “Services”)!

    By using our Services, you agree to these terms (the “AdSense Terms”), the AdSense Programme Policies, and the Google Branding Guidelines (collectively, the “Agreement”). If ever in conflict, to the extent of such conflict, the AdSense Terms will take precedence over any other terms of the Agreement. Please read the Agreement carefully.

    As used in the Agreement, “you” or “publisher” means the individual or entity using the Services (and/or any individual, entity or successor entity, agency or network acting on your behalf), “we”, “us” or “Google” means Google Ireland Ltd., and the “parties” means you and Google.

    2. Access to the Services; AdSense Accounts

    Your use of the Services is subject to your creation and our approval of an AdSense account (an “Account”). We have the right to refuse or limit your access to the Services. By submitting an application to use the Services, if you are an individual, you represent that you are at least 18 years of age. You may only have one Account.

    By enrolling in AdSense, you permit Google to serve, as applicable, (i) advertisements and other content (“Ads”), (ii) Google search boxes and search results and (iii) related search queries and other links to your websites, mobile applications, media players, mobile content and/or other properties approved by Google (each individually a “Property”). In addition, you grant Google the right to access, index and cache the Properties, or any portion thereof, including by automated means. Google may refuse to provide the Services to any Property.

    Any Property that is a software application and accesses our Services (a) may require preapproval by Google in writing, and (b) must comply with Google’s Software Principles.

    3. Using our Services

    You may use our Services only as permitted by this Agreement and any applicable laws. Don’t misuse our Services. For example, don’t interfere with our Services or try to access them using a method other than the interface and the instructions that we provide.

    You may discontinue your use of any Service at any time by removing the relevant code from your Properties.

    4. Changes to our Services; Changes to the Agreement

    We are constantly changing and improving our Services. We may add or remove functionalities or features of the Services at any time, and we may suspend or stop a Service altogether.

    We may modify the Agreement at any time. We’ll post any modifications to the AdSense Terms on this page and any modifications to the AdSense Programme Policies or the Google Branding Guidelines on their respective pages. Changes will not apply retroactively and generally will become effective 14 days after they are posted. However, changes addressing new functions for a Service or changes made for legal reasons will be effective immediately. If you don’t agree to any modified terms in the Agreement, you’ll have to stop using the affected Services.

    5. Payments

    Subject to this Section 5 and Section 10 of these AdSense Terms, you will receive a payment related to the number of valid clicks on Ads displayed on your Properties, the number of valid impressions of Ads displayed on your Properties, or other valid events performed in connection with the display of Ads on your Properties, in each case as determined by Google.

    Except in the event of termination, we will pay you by the end of the calendar month following any calendar month in which the earned balance in your Account equals or exceeds the applicable payment threshold. If you implement search Services, our payments may be offset by any applicable fees for such Services.

    Unless expressly authorised in writing by Google, you may not enter into any type of arrangement with a third party where that third party receives payments made to you under the Agreement or other financial benefit in relation to the Services.

    Payments will be calculated solely based on our accounting. Payments to you may be withheld to reflect or adjusted to exclude any amounts refunded or credited to advertisers and any amounts arising from invalid activity, as determined by Google in its sole discretion. Invalid activity is determined by Google in all cases and includes, but is not limited to, (i) spam, invalid queries, invalid impressions or invalid clicks on Ads generated by any person, bot, automated programme or similar device, including through any clicks or impressions originating from your IP addresses or computers under your control; (ii) clicks solicited or impressions generated by payment of money, false representation or requests for end users to click Ads or take other actions; (iii) Ads served to end users whose browsers have JavaScript disabled; and (iv) clicks or impressions co-mingled with a significant amount of the activity described in (i, ii and iii) above.

    In addition to our other rights and remedies, we may (a) withhold and offset any

Оставить комментарий

Your email is never published nor shared.

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Яндекс.Метрика